Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

Det där...

Av Emma - 24 mars 2011 11:17

Sitter och funderar på allt...

Livet i allmänhet..

Total lycka blandat med en känsla av total värdelöshet.

I grund och botten hadlar allt om den jävla förbannade Försäkringskassan, att en myndighet eller vad man nu ska kalla det där för, kan få en att må så oehört dåligt!


När man varje dag undrar och tänker på vad man gjort för att förtjäna detta?!?

Varför blev jag deprimerad? Jag som alltid mått så bra och alltid varit så glad?!?


Jag har världens underbaraste pojkvän, familj och vänner...och jag är så glad och tacksam för det!

Men ibland hjälper inte ens det...när verkligheten komer ifatt, när man inser vikten av en bra ekonomi för att må bra psykiskt.

För det är det som gör att allt inte är på topp!

Men vad kan man förvänta sig när man inte får pengar på 5 månader?!? Inte ett rött öre...

Jo skulder som inte bara är till att betala på 1 eller 2 månader....

Men folk som aldrig varit där fattar inte, det gjorde inte jag heller innan!


När jag jobbade heltid fattade inte jag vad folk gnällde om, jag hade aldrig levt i den riktiga verkligheten.

Nu gör jag det, när man alltid varje månad måste hoppa över att betala någon räkning för att ha råd att äta.

Välkommen till sverige.....det är så här svenska folket vill att det ska vara!


Vad ni än gör....bli aldrig arbetslösa eller sjuka!


Det är väl bara till att ta tag i det?!?

Nja, önskar att det vore så lätt....men när man inser att det alltid blir fel nånstans, vad man än gör, så är det inte så jävla lätt att ta sig upp på toppen igen!


Jag önskar bara att jag kunde få ett jobb, och få må så jävla bra som jag borde göra!

Hoppet är det sista som lämnar människan, och jag slutar aldrig hoppas!

 
 
Ingen bild

E

24 mars 2011 11:53

Förstår dig precis, jag har suttit och sitter väl nu också lite i samma sits. Jag gick sju månader utan pengar (som tur var hade jag familj som ställde upp) jag hade överflöd av timmar men då detta inte var utbrett på x antal månader så fick jag ingen alfakassa. Sökte socialbidrag men då jag fått hjälp att betala hyran samt sälja av mina grejer hemma så ansåg de detta vara en inkomst så de nekade mig bidrag. Fick hjälp av en kommunanställd och facklig representant och vi överklagade men nekades. Förra året fick jag söka socialbidrag igen, jag tog med mannen som hjälpt mig innan och vips så hade jag pengar och "tjejen" som nekat mig tidigare fick sig en ren utskällning. Det positiva i detta är att socialen skulle se över deras handlande och vad jag nu hört så har hon fått gå. Det är så sjukt, jag är ingen rasist på några sätt och vis men när invandrare kommer hit och får höga bidrag och annat så blir man förbannad. De behöver inte lyfta ett finger, bara gå in och bryta på sitt språk och säga att de kommer från kriget etc så har de plötsligt allt medan vi får kämpa. Man blir förbannad, är det inte svenskarna som ska få hjälp först och främst? Jag klurar i att starta eget nu, jag är trött på arbetslöshet och att ständigt nekas trots att man har kvalifikationer och annat. Gäller bara att komma på rätt affärsidé och hitta någon som vill bli ens kompanjon. Tror det är enklare om man är två. Ha det fint!
/Em

 
Ingen bild

Grannen snett mitt emot:)

24 mars 2011 12:01

Ja jo jag vet precis... Arbetslös mer lr mindre sen några år tillbaka med lite strö jobb här o där lr praktik någonstans... Men att inte få mer pengar än att man klarar sig helt är inge kul. Ja har iofs kunnat betala mina räkningar, men resterande har ju gått till min dotter o mat. Men under en tid fick man låna pengar av nära o kära för att kunna betala räkningar pga att försäkringskassan tog tid på sig o andra som inte betalade ut när de skulle, de pengarna tar tid o betala tillbaka, o man kommer leva med de länge. Tack vare att ja fick jobb nu förra året har ja kommit ifatt massor med allt o till o med kunnat SPARA o UNNA mig o min dotter saker. Ja vet precis hur de känns att sitta där du sitter, ja mådde inte heller bra o fick prata med en, de hjälpte mig jätte mycke. Synd vi inte ses så ofta när vi bor så nära...
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 21 mars 2012 17:25

Ja nu har jag bestämt mig för att börja blogga igen! Anledningen är väl egentligen mest för att jag känner att jag behöver skriva av mig, få ner mina tankar till ord, det är ett sätt för mig att hantera jobbiga och positiva saker. Dom senaste vec...

Av Emma - 24 oktober 2011 19:40

Jag har rätt länge....nästan ett år funderat på att börja plugga. Främst har det varit USK som lockat mig, eller kännts mest lockande, eftersom jag vill ha en utbildning för att öka chansen till fast jobb och bättre lön! Inte för att jag vill plugg...

Av Emma - 5 oktober 2011 10:34

Idag är det onsdag, en grå och tråkig onsdag. Hade önskat fint väder nu, speciellt imorn när begravningen är, men så blir det nog inte....men jag hoppas fortfarande!   Dom senaste dagarna har varit riktigt pissiga om man nu får säga så. Tårar...

Av Emma - 27 september 2011 10:07

Oj! Det var längesen jag skrev här! Tiden bara springer iväg och det gäller att hänga med ;)   Det har väl egentligen inte hänt så mycket, det har blivit mest jobb och slapp :) En runda till Göteborg i sommras, men annars inget.   Jag ...

Av Emma - 10 april 2011 10:46

Har tänkte skriva i många dagar, men sen har jag glömt bort det eller fått nått annat att göra :)   Nu känns livet lite lättare igen faktiskt :) Jag har fått jobb som Personlig assistent i olofström, så imorn gör jag min första jobbedag :D Är...

Ovido - Quiz & Flashcards